Fotocollage van het TKBN ZV examen van 2005

Arie Kreuk

Deze foto's zijn gemaakt door Arie Kreuk tijdens het TKBN ZV examen. Dit is een kleine selectie uit een groot aantal foto's.
Alle deelnemers ontvangen een CD met daarop alle foto's en de grafieken met de actueel gemeten condities.

 

Een korte samenvatting.

Locatie:       Voordelta bij Goeree
Gevaren route: Springersdiep - Westhoofd - Ouddorp
   
Condities:  
Voorspeld:    West 3 - 4 Bft (Meteoconsult) en West 5 Bft (KNMI) met kans op onweer.
Actueel:   West 5 Bft met uitschieters naar 6 Bft, licht bewolkt en veel zon.
Golfhoogten: 0,5 m geleidelijk oplopend naar 2 m met enkele uitschieters naar 2,5 m bij Westhoofd.
Branding: Gekozen is voor een gebied met een branding ter hoogte van Westhoofd van 0,5 - 1 m, incidenteel
1,5 m, later iets afnemend.
Aantal deelnemers: 4
Geslaagd: 3
Bijzonderheden: 3 personen werden zeeziek tijdens het examen maar herstelden allemaal snel.
De Kustwacht was ge´nformeerd middels aan en afmelden en was op de hoogte van de organisatie en de details om vals alarm te voorkomen. Er was een permanent open marifoon verbinding met de vuurtoren.

 

Dit was het eerste ZV examen georganiseerd door de TKBN en afgenomen door de TKBN volgens de eigen richtlijnen en standaard.
Dit examen
en het daarbij behorende opleidingstraject is ontwikkeld exclusief voor de TKBN.

De eisen die landelijk van toepassing zijn als uitgangspunt genomen en als de basis beschouwt.
De opleiding en het examen zijn aangepast op de punten van reddingen en veiligheid met oog om veilig deel te nemen aan het varen
van tochten op zee die door de TKBN in alle seizoenen worden georganiseerd.

Met name voor wintervaren en varen onder zwaardere omstandigheden leren wij de deelnemers in andere formaties te varen en de
parallel redding als de standaard redding in de winter. Wij willen als het even kan geen zwemmers midden in de winter en leren de
mensen zolang als de longinhoud toestaat in de boot te blijven en te wachten op hulp. Verder zijn de nodige aanpassingen op het
aspect veiligheid gedaan en deze zijn terug te vinden in het examen.

Het is een uitgebreid examen en de TKBN trekt er een gehele dag voor uit. Het hieronder getoonde examen begon om 8.00 uur en
was 15.45 afgelopen.
De maximale groepsgrootte is 6 kandidaten waardoor wij veel aandacht kunnen schenken aan de deelnemers.
Het examen is opgebouwd uit een demonstratie gedeelte en een workshop gedeelte. In het workshop gedeelte zitten de meeste
veiligheids aspecten en
enkele aanvullende zaken.

Dit examen is niet automatisch geschikt voor iedereen. Het beste is een tijdje meedraaien in het TKBN opleidingstraject om het te leren
kennen en eventueel een theorie cursus te volgen. Men wordt dan beter bekend bij de organisatie en wij kunnen inhaken op
specifieke behoeften. Verder is veel varen, zijn zwembad sessies in de winter en deelname aan zeekampen zeer aan te bevelen.

De TKBN verlangt onder andere dat examen kandidaten een in logboek formulieren vastgelegde tocht ervaring kunnen overleggen.
Tenminste 1 van deze tochten moet hebben plaats gevonden bij windkracht 4 tot 5 op zee. Wie nooit hoge (niet brekende golven )
van ca 1,5 tot 2 m heeft meegemaakt tijdens een tocht heeft op het examen nog iets te leren.

De grafieken onder de foto's tonen de condities gemeten bij het Brouwershavense Gat en het Lichteiland Goeree.